دانش امروز

دانـــــــــــــــش و فنـــــــــــــــاوری

دانش امروز

دانـــــــــــــــش و فنـــــــــــــــاوری

فلسفه سیب و پنجره!

استیو گیتس یا بیل جابز کدام بهتر است؟!



اگر چنین آدمی در عرصه فناوری اطلاعات وجود داشت با توجه به عکس بالا لوگوی تلفیقی این شرکت هم به احتمال زیاد اینگونه میشد:


اول از سیب شروع میکنیم:
در مورد ایجاد لوگوی شرکت اپل داستان های زیادی وجود دارد. البته خود استیو جابز موسس این شرکت هم با در ابهام قرار دادن این قضیه نشان داده بود که به این شایعات بی میل نبود و آن را موردی برای جذابیت بیشتر شرکتش میدانست.


نماد اصلی اپل توسط استیو جابز و رون وین طراحی شده بود که ایزاک نیوتن را نشان میداد درحالی که زیر یک درخت سیب نشسته است .هرچند این طرح خیلی زود با طرح مشهور سیب رنگین کمان که یک گاز از کنار آن گرفته شده تعویض شد.

این یکی از طرحهایی بود که راب یانوف در سال 1976 به جابز نشان داده بود. در سال 1998 نماد اپل تک رنگ شد بدون اینکه رنگ خاصی برای آن به کار رود.
استیو جابز و استیو وُزنیاک هر دو از طرفداران پرشور گروه بیتل ها بودند و کمپانی موزیکی که صفحات بیتلز را توزیع میکند اپل نام داشت. آنها هم به عنوان بزرگداشت این گروه موسیقی، نام اپل را برای شرکتشان برگزیدند.


لازم به ذکر است که «مکینتاش» هم نوع بخصوص سیب است که در آمریکای شمالی بسیار رایج است.



استیو جابز قبل از اینکه رسما شروع به فعالیت در اپل کند، و در حقیقت آن را، راه اندازی کند، با بیل گیتس که او هم تصمیم به راه اندازی شرکت کامپیوتری داشت ملاقات می کند. استیو جابز به بیل گیتس می گوید با هم یک شرکت با سخت افزار و نرم افزار یکپارچه درست کنند – چیزی که الان در اپل اتفاق افتاده است –، اما بیل گیتس از همان اول عاشق نرم افزار بود و فقط به نرم افزار فکر می کرد، به همین خاطر در آن روز بیل گیتس در پاسخ به استیو جابز می گوید این کار یعنی اینکه تو یک سیب را برداری و گاز بزنی اما آن را پرت کنی بیرون!!!

و به همین دلیل شرکت استیو جابز اپل به معنای سیب نام گذاری شد و بعد از محبوبیت آن، استیو جابز برای اینکه طعنه ای به مایکروسافت زده باشد – درست همان زمان که اختلاف مایکروسافت و اپل بالا گرفت لوگوی خود را به یک سیب گاز زده تغییر داد.
برخی هم می گویند دلیل نام گذاری اپل و علامت سیب آن علاقه استیو جابز بنیان گذار اپل به سیب بوده است.


حالا به سراغ پنجره میریم:


اما نامگذاری این شرکت خیلی ساده است و مثل اپل قصه و حکایت ندارد:
micro-soft مخفف دو عبارت Microcomputer softwre است و دلیلش هم علاقه زیاد گیتس به نرم افزار است که او حتی اساس شرکتش را بر پایه طراحی و فروش نرم افزار گذاشته است.



اولین لوگوی ویندوز به نام ویندوز1.0 این گونه بود چهار پنجره که تقریبا شبیه لوگوی کنونی این غول فناوری است.

لوگوی ویندوز ۸ هم درواقع تلفیقی از دنیای مدرن و کلاسیک است ، و همینطور از استایل سوییسی که در مترو بسیار استفاده شده است پیروی میکند. لوگوی جدید کمی هم شبیه تابلو های راهنمای موجود در فرودگاه ها و مترو هاست!!!
رنگ لوگوی جدید ویندوز ۸ با تغییر رنگ منوها توسط کاربر تغییرمیکند، به نوعی هدف ویندوز نشان دادن قدرت کاربر بر همه امور است.